Khamis, 31 Januari 2019

TIPS

7 TIPS BAGAIMANA MEMBUATKAN ANAK JATUH CINTA PADA BAHASA ARAB.


1. Dengarkan Lagu arab.

Pagi-pagi lagu Asmaul Husna, sepanjang hari mungkin boleh pasang lagu qasidah,lagu arab kanak-kanak untuk anak mendengar.
.
Adakalanya saya menyanyi di dalam kereta, di dapur. Dia ikut. Release tension  😊.

2. Bacakan buku untuk anak.

.
Saya tidak pandai bahasa arab. Maka saya mulakan dengan booklet hijaiyyah.
.
.

3. Aktiviti Games 💘

.
Saya suka aktiviti fizikal bersama anak. Adakalanya saya main baling bola sambil menyebut huruf dan anak saya sebut nama bahasa arab. Kalau jatuh, saya atau anak saya perlu jalan seperti singa (asad. Alif for asad). Seronok sangat!
.
.

4. Ganjaran sosial dan Ganjaran Harta. 

.
Jangan lupa untuk naikkan semangat anak, kita puji .

"Ummi suka cara Aishah sebut perkataan Asad. Sangat jelas. ".
Peluklaaa......

Ganjaran harta ,mungkin boleh beri stiker.
.
.

5. Cari kawan 

.
Nak buat homeschoolingkan. Carilah kawan untuk anak. Didik anak cuba cakap bahasa arab.
.
.

6. Pelbagaikan bahan untuk anak.


Perlu kenal anak. Jangan kenal customer kita je. Perlu tahu anak suka belajar melalui cartakah ,kad imbasan kah atau bagaimana. Sediakan bahan dimana anak itu boleh lakukan sesuatu.
.
.

7. Wudhuk dan Doa


Saya pasti semua orang tahu. Sekiranya perkara ini boleh dilakukan setiap hari. In shaa allah. ALLAH bantu.

Ini saja tips dari saya.

Sumber : Kak Tasha

Tiada ulasan:

Catat Ulasan