Halaman

Khamis, 31 Januari 2019

TIPS

7 TIPS BAGAIMANA MEMBUATKAN ANAK JATUH CINTA PADA BAHASA ARAB.


1. Dengarkan Lagu arab.

Pagi-pagi lagu Asmaul Husna, sepanjang hari mungkin boleh pasang lagu qasidah,lagu arab kanak-kanak untuk anak mendengar.
.
Adakalanya saya menyanyi di dalam kereta, di dapur. Dia ikut. Release tension  😊.

2. Bacakan buku untuk anak.

.
Saya tidak pandai bahasa arab. Maka saya mulakan dengan booklet hijaiyyah.
.
.

3. Aktiviti Games 💘

.
Saya suka aktiviti fizikal bersama anak. Adakalanya saya main baling bola sambil menyebut huruf dan anak saya sebut nama bahasa arab. Kalau jatuh, saya atau anak saya perlu jalan seperti singa (asad. Alif for asad). Seronok sangat!
.
.

4. Ganjaran sosial dan Ganjaran Harta. 

.
Jangan lupa untuk naikkan semangat anak, kita puji .

"Ummi suka cara Aishah sebut perkataan Asad. Sangat jelas. ".
Peluklaaa......

Ganjaran harta ,mungkin boleh beri stiker.
.
.

5. Cari kawan 

.
Nak buat homeschoolingkan. Carilah kawan untuk anak. Didik anak cuba cakap bahasa arab.
.
.

6. Pelbagaikan bahan untuk anak.


Perlu kenal anak. Jangan kenal customer kita je. Perlu tahu anak suka belajar melalui cartakah ,kad imbasan kah atau bagaimana. Sediakan bahan dimana anak itu boleh lakukan sesuatu.
.
.

7. Wudhuk dan Doa


Saya pasti semua orang tahu. Sekiranya perkara ini boleh dilakukan setiap hari. In shaa allah. ALLAH bantu.

Ini saja tips dari saya.

Sumber : Kak Tasha

Dunia Anak

ANTARA SUKA BERKHAYAL DAN KREATIF, PEMALU DAN BERHATI-HATI. 


Yang mana satu anak anda?

Anak-anak dilahirkan dengan sifat semulajadi yang membezakan setiap seorang daripada mereka. Kadang-kadang apabila kita membanding-bandingkan mereka, secara tidak sengaja kita menggunakan label yang 'negatif' sebagai diskripsi diri mereka contohnya malas, kedekut, lembap, lembik, serabut, cemerkap, degil, buas dan bermacam-macam lagi kosa kata negatif yang sudah sebati dalam masyarakat.
Adakalanya kita menggunakan label negatif ini dengan tujuan untuk memotivaasikan anak supaya anak berubah. Ini adalah kaedah yang salah.

“A child will behave better when the child feels better”. 

Seorang anak akan berkelakuan baik jika dia merasa senang dengan dirinya dan bukannya dengan merasakan dirinya tidak berguna.

Kepercayaan dan konsep diri seorang anak terbentuk sejak anak berusia lingkungan 5 tahun lagi. Jika label negatif ini diberikan oleh individu yang terdekat dan dipercayai oleh anak, anak akan percaya dengan label tersebut dan akan merasakan diri tidak mempunyai harapan untuk berubah. Berpandukan label-label ini, anak akan percaya apa yang diperkatakan tentang dirinya.

"Itulah saya!"

Lihatlah pembawaan anak dari kaca mata yang positif. Gunakanlah label yang positif untuk menerangkan tentang anak tersebut apabila berada di hadapan anak dan apabila menceritakan perihal anak kepada orang lain di hadapan anak. Ini bukanlah bermakna anda perlu bercerita berlebih-lebihan tentang anak sehingga membosankan orang lain.

'Be realistic'.

TUKARKAN LABEL:

1. BUAS KEPADA BERTENAGA

Semua kanak-kanak mempunyai banyak tenaga. Malah kita perlu memupuk keupayaan fizikal anak sehingga boleh mencapai tahap yang maksima kerana perkembangan fizikal adalah penting untuk perkembangan-perkembangan yang lain.

Walau bagaimanapun sesetengah anak mempunyai tenaga yang lebih berbanding anak yang lain. Mereka dilahirkan dengan keupayaan fizikal yang berbeza dan luar biasa. Bagi anak yang sebegini, ibubapa perlu membantu anak menyalurkan tenaganya melalui saluran yang betul.

Jika anak suka memanjat, bawalah dia ke taman permainan atau pusat rekreasi yang sesuai. Tahukah anda semua kanak-kanak mempunyai kecenderungan fizikal untuk memanjat, berguling, melompat, dan berlari? Itu sifat yang normal pada kanak-kanak. Jika kecenderungan ini tidak dibimbing dengan betul, sudah tentulah dia melompat atas sofa rumah atau memanjat gril pintu rumah.

Marah atau menengking tidak akan menyelesaikan masalah tersebut. Makin dihalang makin dibuatnya. Ibubapa yang bijak dan kreatif tahu bagaimana mempositifkan setiap cabaran dan situasi supaya dapat dimanfaatkan oleh anak. Ibubapa yang bijak akan melengkapkan diri dengan ilmu perkembangan kanak-kanak kerana mereka ingin memahami kenapa tingkah laku anak mereka sedemikian.

2. SUKA BERKHAYAL KEPADA KREATIF

Keperluan yang penting bagi anak yang suka berkhayal adalah pensil, kertas, blok binaan, berus, warna, kertas lukisan, dan alat muzik.
Mereka selalunya memiliki kecerdasan bahasa atau linguistik, kecerdasan visual atau artistik, atau kecerdasan muzik.

Kenalpasti apakah yang mengisi khalayan mereka dan beri anak-anak ini peluang untuk meluahkannya melalui saluran kreativiti. Beri anak peluang untuk meluahkan apa yang dikhayalkan. Mungkin mereka memikirkan satu inovasi atau falsafah yang boleh mengubah dunia satu hari nanti.

Apa yang penting adalah memastikan masa yang diambil untuk anak berkhayal tidak berlanjutan sehingga mengabaikan rutin harian yang perlu dilunaskan. Biarlah khayalan itu ada kandungan dan batasannya.

Kenalpasti potensi anak melalui tingkah laku anak yang mungkin tidak menyenangkan kita. Lihatlah potensi itu sebagai satu kelebihan anak yang harus dipupuk. Jika kita mencari dan melihat  yang positif, maka positiflah yang akan kita jumpa sebaliknya jika ia dilihat sebagai negatif, kita akan gagal untuk menyaring potensi anak.

3. DEGIL KEPADA TEGAS (ASSERTIVE)

Satu sifat penting yang perlu ada pada anak-anak kita adalah ‘assertive’. Anak yang 'assertive' adalah anak yang teguh mempertahankan pendiriannya dan tidak mudah dipermain-mainkan oleh orang lain.

Anak yang kita labelkan sebagai degil merupakan seorang yang kental apabila berhadapan dengan cabaran dan mempunyai percaya diri yang tinggi.

Bagi anak yang sebegini, peraturan memainkan peranan yang sangat besar untuk memastikan mereka degil bertempat. Ibubapa tidak boleh menjadi permisif iaitu mengizinkan apa saja yang ingin dilakukan anak. Batasan perlu diwujudkan untuk memastikan mereka selamat dari segi fizikal dan mempunyai pemikiran dan amalan yang bersesuaian dengan nilai dan budaya. Tanpa peraturan, anak ini boleh menjadi degil yang biadap dan tidak kena tempat.

Pemikiran mereka harus diasah dan dipupuk supaya mereka berupaya menjadi seorang yang tegas dengan prinsip yang dipegang. Anak yang 'assertive' ini perlu dipuji dan sifat mereka harus digalakkan lagi kerana itulah diri mereka.

Beri mereka peluang untuk membuat keputusan kerana peluang yang sebegini akan membantu memperkayakan proses pemikiran mereka.

Bagi anak yang sering berbeza pendapat dengan kita terutamanya yang sudah remaja, itu adalah perkembnagan yang normal kerana peringkat pemikiran mereka melangkah ke tahap ‘Formal operational stage’ dari ‘Concrete operational stage’. Mereka berupaya untuk menganalisa dan mengamati sesuatu yang abstrak.

Jika mereka ‘assertive’, bekalkan mereka dengan adab kiranya tidak bersetuju dengan sesuatu pendapat dan bimbinglah mereka dengan adab untuk berdebat secara berhikmah.

Anak-anak sebegini perlu dilatih untuk mempunyai empati yang tinggi supaya dapat menjadi seorang individu yang mempertahankan hak dan maruah oleh lain yang ditindas dalam masyarakat.

4. KEDEKUT KEPADA BERJIMAT-CERMAT 

Usah terlampau ringan mulut melabelkan anak sebagai seorang yang kedekut jika amalan berbelanja anak tidak sama seperti diri kita. Mungkin anak mempunyai tafsiran yang berbeza tentang berbelanja dan berkongsi. Ingatlah anak-anak bukan kita. Ramai kanak-kanak yang suka menabung walaupun tanpa disuruh oleh ibubapa.

Sifat itu seakan-akan lahir dengan sendirinya dalam diri anak. Inilah yang dinamakan pembawaan. Mereka lahir dengan sifat sebegitu walaupun ayah dan ibu adalah dari kalangan mereka yang suka berbelanja tanpa batasan. Mungkin juga anak belajar dari ibubapa dan bertekad mahu mengamalkan sesuatu yang berbeza.

Individu  yang berjimat cermat sifatnya tidak membazir. Dia berbelanja untuk keperluan dan bukannya kemahuan semata-mata. Dia berjaya mengekang keinginan untuk memiliki sesuatu dengan  ‘delayed gratification’. Dia sabar menunggu ganjaran.

Latihlah anak-anak ini untuk memberi dan menyumbang kepada mereka yang memerlukan. Latih mereka membantu dengan apa saja kelebihan yang dimiliki.

Melabel mereka dengan label ‘kedekut’ hanyalah satu penghinaan buat anak ini kerana mereka mempunyai agenda mereka yang tersendiri. Cuba fahami agenda mereka walaupun ia mungkin bertentangan dengan agenda kita. Ada pelbagai sebab manusia berjimat cermat.

5. PEMALU KEPADA BERHATI-HATI

Jika dilihat pada otak mereka, anak yang pemalu mempunyai aktiviti yang lebih pada otak kanan mereka. Mereka lebih cenderung kepada aspek kreativiti dan aestetik. Mereka mengambil masa untuk menyesuaikan diri, tidak selesa dalam situasi yang baru dan selalunya sangat sensitif.

Mereka berbeza daripada anak-anak yang mudah berkawan dan sesuaikan diri. Mungkin mereka bukan 'ekstrovert' seperti ibubapa, namun itu tidaklah bermakna mereka tidak berupaya untuk keluar menyumbang dalam masyarakat. Terimalah diri mereka seadanya.

Ibubapa perlu mengingatkan diri sendiri bahawa anak-anak ini adalah pemerhati yang sangat baik. Itu kelebihan mereka. Anak-anak ini mendekati orang lain dan menyesuaikan diri dengan sesuatu situasi dengan lebih berhati-hati.

Mereka tidak terburu-buru dalam mengambil keputusan. Itu juga adalah satu kelebihan. Anak memerlukan peluang untuk melatih diri sendiri untuk lebih ke hadapan. Ramai anak yang pemalu dan tidak banyak bercakap tetapi mereka berupaya berada di atas pentas apabila perlu tanpa sebarang ketakutan.

Mereka memerlukan kaedah latihan yang berbeza. Ibubapa haruslah kreatif dan tidak memaksa mereka untuk menjadi seperti anak yang lain. Paksaan hanya akan meletihkan mereka dan membuatkan mereka berputus asa kerana merasakan diri gagal. Dengan memberi penekanan kepada kelebihan anak, anak akan lebih yakin dengan diri sendiri.

6. CEREWET KEPADA MEMPUNYAI CITARASA

Setiap individu mempunyai citarasa yang berbeza-beza. Kita tidak boleh memaksa seseorang untuk menyukai sesuatu yang kita suka. Anak-anak yang cerewet dalam memilih sesuatu adalah anak yang mempunyai citarasa dan gaya yang tersendiri.

Mereka mungkin lebih kreatif atau menilai sesuatu dari kaca mata yang berbeza daripada kita. Mungkin juga cara berfikir mereka dan persepsi mereka berbeza. Gaya pembelajaran mereka juga mungkin berbeza daripada orang lain. Perbezaan ini tidaklah menjadikan anak itu anak yang tidak baik. Fahami pemikiran anak tersebut dengan banyak bersoal jawab dan berinteraksi dengan anak.

Jika perspektif mereka cuba untuk difahami, dan berlakunya toleransi dua hala, anak akan menjadi lebih terbuka untuk menerima pilihan dari perspektif orang lain. Anak yang cerewet tentang pemakanan perlu dilatih dengan adab supaya bersyukur dengan rezeki yang ada.

Dengan itu walaupun makanan itu bukannya citarasa anak, dia tetap menjamahnya kerana perspektifmya telah berubah. Anak yang cerewet ini selalunya sukar untuk menjadi seorang pengikut atau 'follower' secara membabi buta. Mereka tidak ada perasaan FOMO (Fear of Missing Out) atau takut ketinggalan berbanding orang lain kerana citarasa mereka berbeza. Lihatlah sifat ini sebagai satu kelebihan pada diri anak.

KESIMPULANNYA

Ibubapa perlu positif dan kreatif dalam menilai sifat semulajadi anak. Lebih mudah untuk anak membina jati diri dan keyakinan diri apabila label yang digunakan untuk menerangkan tentang anak adalah sesuatu yang positif seperti kreatif, bertenaga dan berprinsip.

Perkataan yang menggambarkan imej yang positif akan menjadi benteng dan memberi kekuatan untuk anak dalam menangkis pengaruh yang negatif. Anak yang sayangkan diri sendiri kerana kekuatan yang dimilikinya tidak akan merosakkan diri sendiri dengan tingkah laku dan pengaruh yang tidak sepatutnya.

Dengan menukar label ini kita memfokuskan pada kebaikan dan kekuatan dalam diri anak berbanding kelemahan yang dimilikinya.
Didik anak untuk melihat kekuatan pada diri orang lain dan mengagumi kelebihan orang lain juga. Ini dapat menghindari anak dari sifat cemburu dan iri hati yang hanya akan membawa kepada tabiat buli dan memakan diri.

Noor Afidah Abu Bakar
Certified Positive Parenting Educator (Parent Practice UK)

INFO HYPERACTIVE


APA SEBAB ANAK HYPERACTIVE?

Isnin lepas kami ada share mengenai aktiviti-aktiviti yang boleh anda cuba dirumah untuk menangani anak yang hyperactive. Kalau belum baca, selepas baca post ini, silakan scroll ke bawah ye.

Hyperactive ni banyak sebab. Boleh jadi disebabkan genetic, pemakanan, personaliti anak itu sendiri, keadaan persekitaran yang serabut (cth: bilik/rumah bersepah) atau masalah sensori.

Kebanyakan anak yang sangat hyperactive disebabkan kombinasi kesemua sebab di atas, terutama sekali masalah sensori/deria.

Dalam tubuh badan kita, ada 20 lebih jenis sensori. Bila ada masalah sensori, mana- mana sensori boleh menjadi terlalu sensitif (HYPERsensitive) atau kurang sensitif (HYPOsensitive). Keadaan yang tak seimbang ini menyebabkan kesukaran untuk  memproses maklumat yang diterima dari deria-derianya.

Deria pendengaran yang hypersensitive menyebabkan anak tutup telinga bila mendengar bunyi seperti vakum atau blender. Deria sentuhan yang hypersensitive menyebabkan anak tak suka pakai baju.

Deria yang hyposensitive pula, memerlukan ransangan lebih. Contohnya anak yang picky eater, hanya mahu makan yang keras-keras sahaja, mungkin disebabkan deria rasa dalam mulutnya tidak teransang dengan makanan yang lembik atau kurang berasa. Bagi anak-anak ini, makanan yang pedas, extra masam, extra manis atau keras baru ada rasa!

Anak-anak yang hyperactive biasanya hyposensitive pada sensori imbangan badan, sentuhan dan pergerakan. Jadi mereka perlu sentiasa bergerak untuk mendapat ransangan yang mencukupi.

Sebagai contoh, bayangkan kita tertidur di  meja dengan kepala atas lengan kanan. Bila bangun, lengan kanan kebas dan tak berasa. Dalam keadaan mamai dan kebas, kita seolah tak tahu di mana posisi lengan kanan kita. Bila kita gerakkan dan picit-picit lengan kanan, baru la rasa normal balik.

Itulah keadaan anak kita yang deria imbangan, sentuhan dan pergerakannya hyposensitive. Bila dia sentiasa bergerak, barulah dia mendapat ransangan yang cukup. Kalau duduk diam, dia akan mula rasa tak seimbang dan tak selesa.

Bila sudah faham kenapa mereka hyperactive, maka akan lebih mudah untuk kita cuba bantu mereka. Paling utama untuk anak-anak hyperactive ialah ransangan pada deria sentuhan dan pergerakan.

Jadi, sekarang boleh scroll bawah ke post Isnin lalu mengenai aktiviti-aktiviti yang boleh membantu anak-anak hyperactive dan cuba.

Jika info di atas bermanfaat, silakan share pada teman-teman yang tak tahu lagi. Selamat mencuba!

Never lose hope!

#ADHD #ADD #ASD #autism #hyperactive #sensoryprocessingdisorder #SPD

BAHAYA GADGET

Gadget Untuk Anak. 

Merosak atau Membina?


Tahukah anda, billionaire terkaya di dunia, Bill Gates pernah berkongsi kepada media mengenai peraturan khas yang di wujudkan untuk anak anaknya, iaitu.

 "Tiada Telefon Pintar/ Gadget sebelum Usia 14 tahun". 

Menurut beliau,

" Kami telah menetapkan waktu tertentu di mana anak anak di larang sama sekali untuk menggunakan gadget/ skrin. Waktu tidur juga ditetapkan agar mereka mendapat jumlah tidur yang mencukupi. Gadget hanya di benarkan di gunakan untuk ulangkaji atau membuat kerja rumah'

Situasi ini jauh berbeza dengan kebanyakan kanak kanak di Malaysia yang begitu mewah dengan gadget.
.

Larangan Penggunaan Gadget Pada Usia Kurang 2 Tahun

Untuk makluman anda,kanak kanak berusia kurang dari 2 tahun memerlukan aktiviti praktikal yang memerlukan interaksi sosial dan fizikal bersama penjaga/ ibu bapa. Ini penting untuk membentuk skil asas seperti;

- Bahasa dan pertuturan
- Motor ( Pergerakan)
- Sosial- Emosi
- Pemikiran dan tingkahlaku

Sebelum usia 2 tahun, kebanyakan skill asas yang di perlukan untuk mentafsirkan bahan digital di dalam gadget masih belum berkembang sepenuhnya.

Sedikit sebanyak, ia akan menganggu proses daya ingatan, fokus serta perkembangan kanak kanak. Untuk itu, pada peringkat ini, pendedahan digital pada peringkat ini adalah TIDAK DIGALAKKAN sama sekali, dan manfaat pendedahan dunia digital pada peringkat ini adalah sangat terhad.

Antara saranan yang di berikan oleh American Academy of Pediatrics bagi penggunaan media digital/gadget kepada kanak kanak adalaah:

1. Kanak Kanak Kurang 18 Bulan.

ZERO pendedahan kepada gadget/ media digital kecuali perbualan Video (video-chatting) seperti Skype, FaceTime. Namun, penjaga perlu memainkan peranan penting semasa sesi tersebut bagi mewujudkan interaksi.

.
2. Kanak Kanak 18 ke 24 bulan

Sekiranya ibu bapa mahu mendedahkan bahan media digital, pastikan bahan tontonan tersebut BERKUALITI.
Selain itu, ibu bapa perlu bersama sama kanak kanak untuk menerangkan dan berinteraksi bersama anak supaya mereka tahu dan fahami bahan tontonan tersebut.

.
3. Kanak Kanak Berusia 2- 5 tahun

Hadkan penggunaan dunia digital kepada SATU JAM SEHARI sahaja, dan terhad kepada program berkualiti tinggi.
Ibu bapa perlu mengawasi bahan tontonan kanak kanak untuk membantu mereka memahami dan mengaitkan bahan tontonan tersebut dengan persekitaran mereka.

.
4. Kanak Kanak 6 Tahun Ke Atas

Ibu bapa perlu menetapkan HAD penggunaan bahan digital/ gadget setiap hari.
Ketahui apa bahan media yang di tonton oleh kanak kanak tersebut.
Pastikan bahan media TIDAK menyebabkan ganguan untuk anak anak tidur, makan dan aktiviti fizikal.
Segala jenis pendedahan kepada bahan media digital perlu di HENTIKAN 1 jam sebelum waktu tidur.
.

PENTING- PASTIKAN gadget dan bahan media digital TIDAK berada di ruangan berikut;

- Tempat Tidur 
- Rungan makan/ meja makan
- Di dalam kenderaan

Sumber :

Media and Young Minds
COUNCIL ON COMMUNICATIONS AND MEDIA
Pediatrics Oct 2016, e20162591; DOI: 10.1542/peds.2016-2591

PERKATAAN PERTAMA ANAK



Semua perkataan penting, tetapi kalau tanya saya perkataan apa yang paling penting untuk anak belajar dahulu, sudah tentu perkataan:

1. Panggilan Mak Ayah. 👪
2. Meminta atau menyampaikan maklumat, seperti "nak" atau "tak nak" sambil menunjuk ke arah yang dikehendaki ataupun "ya" atau "tak" sambil mengangguk atau menggelengkan kepala. ☝️
3. Keperluan asasi seperti air, susu atau nasi/makan. 🍼
4. Rutin wajib harian seperti mandi, makan, tidur, main, minum susu, buang air kecil dan buang air besar. 😴
5. Panggilan ahli keluarga. ❤
6. Anggota badan. 🕺
7. Nama makanan dan minuman. 🍱🍝
8. Benda sekeliling seperti cawan, pinggan, bantal, baju, seluar, berus gigi dan sebagainya. 👖👕

Kalau 8 senarai di atas belum dapat dicapai, usahakan di atas ini dahulu barulah usahakan perkataan "ilmiah" yang lain seperti warna, bentuk, abc, 123, buah-buahan ataupun binatang.  😊

Untuk anak bawah 2 tahun jangan lupa rule 7 saat setiap suku kata ya ☡

Sebenarnya kalau kita selalu cerita apa yang kita sedang lakukan, pergi ke mana, siapa itu ini, makanan apa yang anak sedang makan dan beritahu apa benda sekeliling anak, sangat mudah untuk anak belajar mengenali dan memahami arahan.

Letakkan niat untuk anak belajar bercakap untuk memudahkan anak menyampaikan info bukannya untuk membandingkan siapa paling cepat pandai bercakap atau belajar. Setiap perkembangan anak berbeza, di atas ini adalah daripada pengalaman sebagai ibu dan pediatric occupational therapist. 👯

Semoga bermanfaat, terima kasih.

Maryam Jamadi 
Occupational Therapist
Beyond Home Therapy

SCOLIOSIS


Beberapa hari lepas semasa Firha admit untuk pembedahan pemisahan jari, ibu sebilik dengan seorang remaja Cina. Kat kepala dia ada pakai besi. Tak tahu nak panggil apa nama besi tu. Nak bertanya segan pula. Kira ni kali ke 2 ibu dan Firha sebilik dengan pesakit yang pakai besi kat kepala. Hari ni, lalu pula perkongsian Doc Khairul Faizie tentang Scoliosis. Ni rupanya nama penyakit yang dihadapi remaja-remaja tersebut. Jom ikuti perkongsian Doc Khairul Faizie tentang Scoliosis.

================================

Kalau anak anda selalu mengadu sakit bahu / sakit belakang, terutama nya setiap kali lepas balik dari sekolah, jangan anggap ianya semata mata sebab ' beg sekolah berat'.
Buat pemeriksaan lanjut, sebab ia boleh jadi simptom awal SCOLIOSIS.



Malahan dalam practice aku di klinik pun, banyak kali diagnosed kes scoliosis based on simptom sakit belakang yang kerap dalam kanak2 / remaja, terutama lepas balik sekolah.

Scoliosis juga kerap di jumpai secara tak sengaja, bila remaja / or dewasa buat pemeriksaan X Ray dada utk tujuan medical check masuk kerja / Xray sebab batuk teruk / etc. Dalam X ray dada boleh dilihat juga keadaan tulang belakang yg membengkok.


Apa itu Scoliosis?
============
Ianya satu keadaan apabila tulang belakang ( spine ) membengkok samada ke kiri, atau ke kanan. Tulang belakang bukan sahaja boleh membengkok, malahan ia boleh berputar pada paksi nya ( twisting) .

Scoliosis boleh terjadi pada semua peringkat umur, tapi paling biasa pada umur sekitar 9, 10 tahun  hingga 15 , 16 tahun. Pada peringkat ini, tumbesaran akan cepat berlaku, utk kanak2 perempuan seawal usia 9 tahun, dan lelaki, 12 tahun. Proses pecutan tumbesaran tulang belakang yang abnormal pada usia ini lah yang menjadikan Scoliosis.

Ini lah kes kes majoriti Scoliosis, sekitar 80% kes, dipanggil Adolescence Idiopathic Scoliosis ( AIS).
AIS kalau tak di rawat / follow up , boleh menyebabkan tulang belakang makin bengkok...kerana proses AIS ini selalunya berlangsung utk tempoh 2 - 3 tahun.

Faktor Keturunan
=============
Scoliosis ada hubung kait faktor keturunan. Jika ada ahli keluarga terdekat yg ada keadaan scoliosis ni, maka anda perlu ambil berat tentang tulang belakang anda / anak2 anda.

Jantina
=======
Majoriti kes scoliosis melibatkan remaja perempuan.

Simptom?
=========
Kerap sakit belakang / sekitar bahu ke bawah.
Baju boleh jadi tak muat sebelah badan.
Kadangkala, tiada simptom (peringkat awal).

Kalau scoliosis teruk, ia boleh beri kesan pada pernafasan ( dimana otot2 paru2 melekat pada tulang rusuk).



Tanda ( Sign ) ?
===========
- Nampak tulang  belakang senget ( bila bukak baju, lihat belakang)
- Bahu senget sebelah
- Pinggul senget sebelah
- Bila berdiri, pesakit kerap senget kan sebelah badan ( cuba nak balance)
- Kaki panjang sebelah ---  postur jalan tak betul ( sebab tulang pinggung senget)

Screening for AIS:
==============
 Sebab peringkat awal AIS tak de simptom, maka seeloknya buat screening proses. Mudah ja.
 Boleh buat sendiri di rumah.
Buat test yg dipanggil Adam's Forward Bend Test  (lihat gambar).


Suruh anak buat postur macam rukuk dalam solat, Lihat dari belakang / atau depan...kalau ada scoliosis / AIS, maka kita boleh perasan ada bonggol tulang rusuk ( rib hump).

Kalau Adam's Forward Test positif, bawak anak jumpa doktor..biar doktor sah kan..dan mungkin perlu x ray.

Rawatan
=========
Bergantung kepada berapa teruk scoliosis, rawatan nya terdiri dari fisioterapi , hingga lah ke pembedahan tulang belakang.

Pemakaian brace juga kadangkala perlu utk elak tulang makin membengkok dalam fasa 2-3 tahun pecutan pembesaran tu.

Scoliosis yang melibatkan baby & kanak2 kecil selalunya tak perlu rawatan, sebab over time ia akan pulih sendiri bila mereka membesar.

Sumber : Doctor Khairul Faizie

ANAK CAKAP BAHASA JERMAN. BAGAIMANA NAK BANTU?



Ikuti tip mudah ini!

===========

Anak bercakap sepatah dua perkataan, masih boleh faham. Bila buat ayat panjang, bunyi macam cakap 'Jerman'!

Ada inisiatif nak berinteraksi, nak bercerita. Tapi bahasa sendiri, orang lain tak dapat nak faham.

Nak bercerita, bermain, pasti keluar bahasa sendiri.

Familiar situasi begini?
.
.

Ini namanya 'jargon'. Percakapan yang anak hasilkan tidak difahami. Jika pelat, masih boleh difahami walaupun sebutan tidak jelas.

Bagaimana ini boleh terjadi?

+  anak meniru percakapan orang sekeliling atau melalui media elektronik.

Perkara ini lebih kerap berlaku bagi anak-anak yang banyak terdedap kepada TV atau gajet.

Di skrin kita boleh lihat kadar percakapan yang laju, tiada pengulangan, tiada penekanan perkataan dan ayat yang panjang.

+  Kosa kata yang terhad.

Untuk memahami ayat yang panjang, perlu kenal dan faham banyak kosa kata. Untuk menghasilkan ayat, kosa kata perlu luas.

Jika tidak, apabila mendengar ayat yang panjang, mereka tidak boleh 'make sense'.

Fasa jargon adalah normal untuk anak berumur sekitar 18 bulan hingga 24 bulan. 

Namun, ada kanak-kanak yang berada dalam fasa ini lebih lama. Ini dikira sebagai lewat bertutur.
.
.

Untuk membantu, cuba ikuti tip di bawah:

1. Tambahkan kosa kata anak. 


   +   Labelkan setiap benda atau perkara yang dilakukan. Setiap keadaan, praktis kaitkan perkataan.

   +   Gunakan kamus bergambar.

2. Pendekkan ayat mengikut level pertuturan anak.


3. Galakkan anak melihat ketika kita bercakap. 


4. Ajar menyebut perkataan secara bermain di hadapat cermin. 


Beri penekanan (pergerakan mulut dan reaksi muka) pada setiap penghasilan bunyi. Contohnya, sebut "aaa" dengan mulut terbuka luas.

5. Terokai ruang dalam rumah. 


Cari benda dan labelkan. Jadi kreatif dan tukarkan kepada permainan yang menarik.

6. Libatkan penggunaan gerak isyarat ketika bercakap. 


Contohnya, "nak makan?" Sambil buat isyarat makan, jari dirapatkan dan digerakkan ke arah mulut.

7. Apabila anak bercakap, cuba cari klu bagi memahami apa yang cuba disampaikan. 


Ulang semula ayat yang dihasilkan dengan cara yang betul.
.
.

Semoga dengan panduan ini dapat membantu anak-anak menjadi pasangan komunikasi yang berkesan.

Jika didapati anak lama dalam fasa bahasa jargon ini, jangan berlengah untuk dapatkan bantuan Speech-Langauge Therapist.

Teknik yang betul akan diajar bagi meningkatkan kemahiran berinteraksi antara ibu bapa dan anak.

Siti Sarah Said
Speech-Language Therapist.


CARA KANAK-KANAK BERKOMUNIKASI


Ramai yang tanya. Anak saya tak sebut balik selepas saya bagitahu perkataan tu.. macam mana yea?

Kanak-kanak ada communication style (atau interaction style) mereka sendiri

Rujukan from Hanen, ada 4 stail komunikasi kanak-kanak

Secara ringkasnya:

1. Social 

- jenis yang akan mulakan dulu dan senang nak berikan respon semula

2. Reluctant

-  akan memberi respon tetapi akan kurang memulakan satu interaksi (orang mula cakap, baru dia respon, tapi kadang-kadang respon itu tidak verbal, hanya gunakan gerak badan atau ekspresi muka)

3. Passive

- tak mulakan, tak respon

4. Own agenda

- random ikut suka dia

Jadi macam mana nak galakkan anak memberi respon? Especially utk reluctant, passive and own agenda style.

Cuba guna teknik ini..

1. Bercakap pada paras mata anak 


2. Tunggu dengan sengaja - lepas cakap satu perkataan/ayat tu,  lean forward dekatkan muka dbadan ke arah anak (supaya dia tahu anda menunggu respon darinya)

3. Semasa tunggu tu, kira 1-10 dalam hati 😉 beri masa untuk anak dengar dan proses apa dia dengar.

4. SABAR, elakkan memaksa anak “cakaplah, sebutlah, adik sebut, adik ikut” - 😅jujurnya siapa suka dipaksa utk bercakap semasa sedang berinteraksi??

5. Pastikan bila sebut perkataan atau ayat yang ditarget tu jelas dan dengan pace yang perlahan

6. Apabila anak tak ready nak sebut, its OK. Bukannya dia tak dengar, he/she just needed more time and courage to say it. Just ulang semula ✌️

Seorang ibu ada praktis teknik ini dengan saya minggu lepas, dia tak puas hati anak memberi respon kepada saya dan tidak kepada dia.

Dia rasa sangat susah nak apply walaupun teknik ini nampak mudah, saya minta juga dia praktis dalam sesi :) hehe , jangan give up!

After 5 trials dia cuba, anak dia respon dan nampak kelegaan apabila dia berjaya.

#cubaduluya
#istiqamah
#knowyourtarget
#1tipsaweek

Sumber : Puan Iffah Rashida

AKHIRNYA, RAHSIANYA TERBONGKAR JUA!

BUDAK 3 TAHUN ITU MEMBISU, AKHIRNYA RAHSIANYA TERBONGKAR JUA

Allahu. Sebagai ibu kepada 2orang anak lelaki dan 3 orang anak perempuan ni, ibu betul-betul rasa takut sangat dengan perkongsian Kak Hana ni. Lindungi anak-anakku Ya Allah.

Jom ikuti perkongsian kak Hana. Moga bermanfaat buat semua.

Hari tu, luarbiasa ramainya pesakit kat klinik. Masa menunggu dah hampir sama macam kat klinik kerajaan, cecah 3-4jam. Menjelang maghrib, ada sepasang ibu ayah bawak anak perempuan masuk.

Ibu ni dah biasa datang, boleh kata regular customer. Dia baru bersalin anak ke3, sebelum ni check up mengandung pun kat klinik kami. Kali ni dia bawa anak ke2.

Kakhana greet dia, ucap sorry terlebih dulu. “Minta maaf ya puan, tunggu lama. Patient ramai skit hari ni”

Si ibu pun jawab “Takpa Dr, bukan senang kami nak jumpa Dr”

Yelah, kakhana pun lokum bukannya selalu.

“Ok ibu, ada siapa-siapa yang tak sihat ka?”

Ibu ni pun jawab “Ni Dr, dari tadi balik sekolah takmau kencing” sambil tangannnya tarik si anak perempuan menghampiri Dr.

“Umur berapa ni?”

“Masuk 3 tahun 3 bulan Dr”

“Oh, 3 tahun dah sekolah ya?”

“Dialah yang paling kecik kat tadika tu Dr, dia sorang je 3 tahun”

Kakhana pun cuba sembang dengan anak kecil ni.

“Ada rasa nak kencing tak sekarang?”

Diam.

“Kalau kencing sakit dak?”

Diam lagi.

“Ada sakit perut? Sini sakit dak?” (sambil pegang perut dia)

Sayangnya, si anak masih membisu tanpa respon😅

“Dia memang macam ni Dr, kalau dengan orang tak kenal payah nak bercakap. Kat rumah boleh pulak cakap tak benti”

Ok takpa, actually I need to get this child to pee. Nak cek sama ada kencing kotor, sebab kanak-kanak perempuan lebih mudah terkena jangkitan pada saluran kencing berbanding kanak-kanak lelaki.

Jom kita baring dulu, cek perut skit.

Perutnya memang kembung, pundi kencingnya cekang. Bila scan tudiaa, air kencing penuh. Tapi maknya kata dari siang balik sekolah dia takut nak kencing.

Pengalaman lampau mengajar kakhana untuk lebih detail korek history.

So masa si anak ni tengah baring di katil pemeriksaan, kakhana pun tanya soalan cepucemas.

“Kat sekolah, ada orang pegang bawah ni tak?” sambil merujuk pada private part dia.

Tiba-tiba anak kecil yang diam membatu dari tadi, angguk perlahan.

“Siapa pegang?”

Tak jawab.

“Cikgu?”

Geleng.

“Kawan?”

Angguk.

“Kawan perempuan?”

Geleng.

“Kawan lelaki?”

Angguk.

Kakhana tengok ibunya yang bertudung labuh pucat lesi, wajahnya berubah.
Ayahnya yang berkopiah turut sama terkesima.

"Siapa yang pegang adik?"

Menggeletar suara si ibu.

Pastinya hancur harapan parents ni. Hantar anak ke tadika islam seawal usia 3 tahun, tinggi harapan mereka nak didik anak perempuan kecil ni dengan nilai-nilai islami di awal usia. Tapi lain pula jadinya.

Astaghfirullah, nauzhubillah.

Ini bukanlah kes pertama, bukan juga kes kedua, tapi dah banyak kali kakhana jumpa.

Ada yang pelakunya sekolah rendah, ada yang sekolah menengah, dan kali ni pelakunya kanak-kanak tadika.

Sebelum ni kakhana pernah kongsi juga kisah kanak-kanak 6 tahun yang dicabul jiran pengasuh.

Kali ni kes sama berlaku di tadika, di tempat yang sepatutnya protected.

But it seems that no place on earth is safe anymore.

Macamana kes ni boleh berlaku? Macamana budak mentah 4-6 tahun boleh pandai mencabul?

Antara puncanya, proses #GROOMING.


Mana datangnya grooming untuk budak bawah 5 tahun yang kadang-kadang masih berpampers dan berbotol susu ni?

1. #YOUTUBE


Parents, jom pantau anak-anak kita. Jangan ingat anak-anak innocent kita cuma tengok Ryan's toy review dan Upin Ipin saja.

Kadang-kadang dia boleh klik kartun-kartun mengarut. Pernah sekali anak kakhana tekan kartun spiderman, agaknya dia ingatkan spiderman lawan orang jahat.

Rupanya kartun spiderman kawin dengan Elsa lepas tu buat Elsa mengandung. Mula-mula kartun, lama-lama terklik video yang tak kartun, nauzhubillah.

Ini grooming, tuan-tuan & puan-puan.

2. #KARTUN


Jangan tak tau, banyak sangat fairytale yang ada kisah cintan cintun. Princess kawin dengan putera raja, last-last ada adegan cium.

Even Ultraman yang sepatutnya cerita lawan-lawan raksasa tu pun ada je adegan romantik. Terus kami banned. Kadang-kadang ada aksi si perempuan jahat yang seksi pakai coli besi tengah lawan dengan kuncu-kuncu ultraman.

Ini grooming, tuan-tuan & puan-puan.

3. #DRAMA


Drama Melayu kita sekarang pun dah makin berani dan melampau. Adegan pegang tangan, peluk-peluk, lentok atas bahu, sembam atas dada. Tu belum cerita adegan di atas ranjang.

Oh ya, belum lagi masuk drama/filem Hollywood, Bollywood, Koreawood.

Ibu ayah pulak tonton drama dengan anak-anak, family time katanya. Rupanya si anak kecil memerhati. Esok aku nak try buat adegan sama dengan kawan sekolah, detik hati.

Ini grooming, tuan-tuan & puan-puan.

4. #STORYBOOK


Hati-hati juga pilih storybook. Scan dulu gambar-gambar di dalam. Kadang tu stories untuk kanak-kanak tapi ada storyline, gambar dan adegan-adegan yang tak sepatutnya.

Sama macam kes kartun tadi.

Ini pun grooming, tuan-tuan & puan-puan.

5. #IBUBAPA


Tanpa sedar kadang-kadang kita juga menyumbang pada proses grooming tadi. Ibu-ibu ada yang berpakaian sedikit seksi di rumah.

Ayah-ayah pulak nak bermesra dengan ibu tu biarlah berpada-pada. Nak tunjukkan kasih sayang tu boleh tapi yang lebih-lebih tu jangan tayang depan anak-anak please.

Ada juga ayah-ayah yang kaki game, main pulak game yang ada perempuan seksi. Lurah dendam sana sini tersembul. Anak-anak pun tertengok sama.

Ibu-ibu pulak kaki tengok drama korea sambil lipat kain, dengan anak-anak sekali tertengok. Macam-macam adegan ada, tak payah cakaplah kan.

Ini semuanya grooming, tuan-tuan & puan-puan.

Walaupun anak-anak kecil ni belum pandai main game. Belum reti baca novel atau baca manga yang ada adegan lucah. Tapi 5 sumber grooming di atas pun dah cukup membawa padah. Dah cukup mengundang resah.

Grooming ini sebenarnya salah satu jalan yang boleh musnahkan masa depan anak-anak kita. Sampaikan puan Sharifah Zahidah namakan grooming ni sebagai TEROWONG KE NERAKA.

Budak 4-6 tahun mumaiyyiz pun belum, ibu ayah. Mereka tak bersalah. YANG BERSALAH ialah kita, ibu ayah yang  GAGAL MELINDUNGI MEREKA!

PANTAU anak-anak kita.
APA YANG MEREKA BACA.
APA YANG MEREKA LIHAT.
APA YANG MEREKA DENGAR.
DAN APA YANG MEREKA RASA.

Jadi bestfren anak-anak, supaya mereka percaya pada kita dan TAK BERAHSIA dengan kita.

Dan sebagai tambahan, ibu ayah yang ada anak-anak lelaki, ajarkan supaya jangan buat 3 benda ni pada orang perempuan!

1. JANGAN #TENGOK SEMBARANGAN


- Anak lelaki ni tinggi hormon testosteronnya. Cepat terangsang kalau terlihat aurat terdedah walau sekecil-kecil benda

- Ajar anak kita tundukkan pandangan dan tutup mata kalau ada iklan tak senonoh muncul masa tengah main game atau masa tengah tengok TV

2. JANGAN #SENTUH SEMBARANGAN


- Ajar anak lelaki kita jangan sentuh perempuan yang bukan mahramnya.

- Selama ni kita asyik ajar anak-anak supaya jerit dan lari kalau ada orang nak sentuh bibir, dada, faraj & punggung, tapi jangan lupa ajar jugak anak lelaki supaya jangan sentuh 4 titik tubuh ni terutamanya kawan perempuan.

3. JANGAN #BERKASAR PADA PEREMPUAN


- Fizikal anak lelaki memang dicipta lebih kuat daripada anak perempuan.

- Ajarkan anak lelaki yang mereka ni sebenarnya dilahirkan sebagai hero untuk melindungi, bukannya menindas dan menyakiti perempuan.

Paling penting, ibu ayah jadilah teladan terbaik.
Nak didik anak-anak jadi generasi yang beriman & baik akhlak, nak bentuk anak-anak jadi pemimpin masa depan.
Tapi ibu ayah pun habiskan masa tengok drama lagha & main game berunsur lucah.

Nauzhubillah😥
Maaf jika terkasar, jom muhasabah bersama.
Nasihat terutama untuk diri sendiri.

Kakhana,
A terrified mother 😥

How to Be an Elegant Person


(Jom kita sesuaikan dengan penampilan Muslim/Muslimah. Professional Elegant Muslim/Muslimah)

People who know and show proper etiquette are often perceived as being elegant. Even if you weren't born into an elegant environment, it is something you can learn by watching people you admire, reading guidelines on proper etiquette, and following the advice. And then you need to practice until it comes as second nature.

Start out being elegant in front of a mirror when you are alone, and then show your friends the "new you." Once you're comfortable with your new public persona, take it with you everywhere.

*The Way You Look*


There is nothing you can do about the fact that people will judge you by the way you look, so use it to your advantage. You don't have to drain your bank account to look refined. You just have to be wise with your choices.

Here are a few tips on refining the way you look:

💐Posture – Stand up straight and hold your head up when you walk. Don't slouch when you sit. Your body language says a lot about you.

💐Expression – Don't frown. You don't have to constantly smile, but try to have a friendly look on your face.

💐Attire – Dress appropriately. If you are in doubt about what to wear to a specific event, contact the sponsor or host and find out. Never wear wrinkled or dirty clothing. Take the time to polish your shoes.

💐Makeup – Understated is always better than too much makeup. Start with a clean face and pick one feature to enhance. Most makeup experts advise clients to play up either the eyes or the lips, not both

*The Way You Speak*


An elegant woman speaks with confidence about topics she knows. She is also a good listener who makes the people she's with comfortable. If you're able to put other people at ease, their impression of you will be positive.

How to speak with elegance:

🌹Smile often and make eye contact.

🌹Speak clearly and avoid using slang that isn't familiar to the people you are talking to.

🌹Avoid being a drama queen. Don't air all your grievances to everyone you speak with. Save those for your closest friend who can be trusted to keep a confidence.

🌹Don't constantly brag about yourself.

🌹Don't provide too much personal information. There are some things people don't need to know.

🌹Be a good conversationalist. Turn the attention to the other person, and she will think you're brilliant.

*The Way You Act*


In order to be perceived as an elegant woman, you must act with dignity and poise. Don't do something childish or silly just to get attention.

Ways to act in an elegant manner:

🌷Refrain from anything scandalous. For example, getting drunk and staggering across a bar is far from being elegant. Stay sober and don't do anything that will embarrass you later.

🌷Take classes to better yourself or learn something new.

🌷Develop an appreciation for the arts. Attend classical concerts and ballet. Visit museums.

🌷Participate in sports and be a gracious sports spectator.

🌷Before you travel to a new place, learn the customs and enough of the language to get around.

🌷When you are invited to a party, send your RSVP as soon as possible and don't forget to bring a hostess gift.

🌷Never forget to send a thank you note.

🌷Learn and exhibit proper table manners when dining.

🌷Be a good tipper at restaurants, the hair salon, and anywhere else you receive a service.

🌷Be kind and generous to others.

🌷Be respectful of personal space. Don't crowd people who clearly need more elbow room.

🌷Host a get-together for others who have invited you to their homes.

Let's be an elegant professional Muslimah 💐🥰

Sumber dipetik dari The Spruce.

CARA DIDIK ANAK SOLAT TANPA PAKSAAN



Solat merupakan tiang agama. Untuk mendidik anak rajin solat hendaklah bermula sejak mereka diawal usia lagi. Kesilapan yang sentiasa dilakukan oleh ibu bapa adalah dengan memaksa anak-anak untuk mendirikan solat. Kaedah yang lemah ini membuatkan didikan itu kurang berjaya.

Ini kerana anak-anak yang masih kecil dan tidak faham erti tanggungjawab itu, lebih merasakan terpaksa. Oleh itu, anak-anak akan lebih mudah untuk memberontak atau berbohong seperti mengaku sudah solat setiap kali ditanya.

Mendidik anak-anak solat boleh seawal usia mereka 2-3 tahun.

“Jika seorang anak sudah mengetahui dan dapat membezakan tangan kanan dan kirinya, maka perintahkanlah dia untuk mengerjakan solat.”
[Riwayat ath-Thabarani)

12 Tips Berkesan Mengajar Anak Kecil Solat Dengan Mudah

 

1. Selalu Solat Depan Anak

Ibu bapa adalah model terdekat yang boleh dijadikan contoh teladan oleh anak-anak. Oleh itu, belajar untuk solat di tempat yang mampu dilihat oleh mereka. Biasakan mereka untuk melihat anda solat walaupun anak masih kecil.
Kebiasaannya anak-anak kecil akan meniru gaya kita solat. Itu adalah petanda yang bagus kerana mereka sudah berminat dan rasa ingin tahu tentang solat. Disamping itu, ia mendidik anak-anak bahawa solat merupakan rutin yang wajib dilakukan setiap hari.

2. Ajak anak solat, jangan menyuruh..

“Along, jom solat dengan ayah.”
“Along, pergi solat!”

Lebih baik sekiranya ibu bapa mengajak anak untuk solat berjemaah bersama mereka berbanding membiarkan anak solat sendirian.
Tidak perlu tunggu sehingga anak berumur 7 tahun untuk mengajak mereka bersolat.
Walaupun anak baru berusia 2-3 tahun, ajak mereka supaya solat disebelah kita. Pada waktu ini, bakat meniru mereka sangat hebat.

Lakukan secara konsisten setiap masa untuk mengajak anak pada awal waktu.
Dengan cara ini kita menanamkan mindset supaya mereka bersedia setiap kali masuk waktu solat.

Jika anak-anak sudah bersekolah, ajak anak solat subuh bersama sebelum keluar bekerja atau menghantar anak ke sekolah.

3. Ajar cara berwuduk langkah demi langkah

Mengajar cara solat yang sempurna hendaklah bermula dengan cara berwuduk. Tampalkan gambar atau poster tentang cara berwuduk di bilik mereka. Ini bagi memudahkan proses mereka untuk mempraktikkan apa yang dilihat.
Jika terdapat sebarang kesalahan yang dilakukan oleh anak tegur secara terus agar mereka tahu apa yang salah.

Perhatikan anak berwuduk setiap kali sebelum solat. Tegur cara berhemah dan jangan sesekali meninggikan suara seandainya si anak mengulangi kesilapan yang sama. Hargai usaha anak yang ingin belajar solat.

 

4. Minta Laungkan Iqamah

Setiap kali solat berjamaah, minta anak untuk melaungkan iqamah.
Mungkin mereka malu atau tidak tahu pada mulanya, tetapi bimbinglah mereka untuk melaungkan iqamah dengan betul. Jangan sesekali marah atau memalukan mereka jika mereka melakukan kesilapan kerana mereka masih lagi dalam proses belajar.

Jika anda ada lebih dari seorang anak lelaki, anda boleh gilirkan tugas untuk melaungkan iqamah. Secara tidak langsung ia dapat membantu si anak meningkatkan keyakinan diri.

5. Dengarkan Bacaan Dalam Solat Dengan Jelas

Kuatkan bacaan dalam solat supaya anak kita boleh dengar.
Dengan cara ini, secara tidak langsung ia akan membuatkan anak ingat surah-surah lazim yang sering kita bacakan. Anak juga akan memahami bagaimana sebenarnya tertib  dalam solat dilakukan.

6. Bina Hubungan yang Intim Selepas Waktu Solat

Selepas selesai waktu solat biasakan untuk bersalaman dan berpelukan dengan anak-anak. Saat ini anak akan rasa lebih rapat secara fizikal dan emosional dengan ibu bapa mereka.

Bagi ibu bapa yang agak sibuk dengan urusan kerja,ini antara waktu yang boleh dimanfaatkan sebaiknya untuk bina hubungan yang akrab dengan anak-anak.

7. Berikan pujian untuk setiap perkara yang positif

Seandainya si anak berjaya untuk menambahbaik cara solat mereka, ibu bapa seharusnya memberikan pujian. Secara tidak langsung si anak akan lebih bersemangat untuk perbaiki cara solat mereka. Oleh itu ibu bapa seharusnya lebih prihatin atau fokus dengan perubahan baik yang anak anda tunjukkan.

8. Tazkirah Santai Selepas Solat

Ambil sedikit masa selepas solat untuk memberi tazkirah kepada anak-anak. Tidak perlu terlalu formal. Cukup dengan gaya bersahaja dan menyentuh perkara-perkara asas seperti rukun solat, soal jawab bacaan surah lazim, kisah nabi-nabi dan isu-isu semasa.

Pada waktu ini, jiwa anak-anak dalam keadaan lebih tenang dan ini merupakan waktu terbaik untuk memberi pengajaran kerana mereka akan lebih mudah untuk menerima.

9. Sentiasa Dekatkan Anak Dengan Azan

Ajar anak-anak untuk menghormati azan. Pastikan sebagai ibu bapa, anda menunjukkan teladan yang sepatutnya agar mudah diikuti oleh anak-anak.

Contohnya seperti tidak bercakap sewaktu azan. Praktikkan perkara ini tidak kira dimana saja anda berada sama ada di rumah, di dalam kereta, mahupun di luar.

10. Bawa Anak Ke Masjid

Biasakan untuk bawa anak anda ke masjid untuk solat berjemaah bersama-sama. Ini bertujuan mendedahkan mereka dengan suasana solat berjemaah dan menanamkan sifat cintakan masjid.

Jika anda sibuk, usahakan untuk mencari masa sekurang-kurangnya sekali seminggu untuk menghadiri masjid bersama anak-anak.
Mungkin anak-anak akan bermain-main dan bising, tetapi salah satu kaedah mengawal anak adalah mengajak mereka solat disebelah.

Mungkin anda tidak dapat solat di saf hadapan, tetapi ada dapat mengawal tingkahlaku anak-anak agar tidak mengganggu jemaah lain.
InsyaAllah anak juga akan lebih tekun dan tidak mudah terganggu dengan kawan-kawan lain.

11. Tegur Kesilapan Anak

Selepas selesai berdoa, ambil kesempatan ini untuk menegur kesilapan solat anak.
Mulakan dengan pujian.
Setiap kali ingin memperbetulkan sesuatu kesalahan, tarik perhatian anak dengan memuji mereka. Elakkan memarah atau menyindir anak dan sentisa beringat bahawa anak anda masih kecil lagi dan masih dalam proses belajar.

12. Belikan Telekung atau Kopiah yang Cantik

Salah satu cara mengajak anak untuk rajin mendirikan solat adalah dengan membelikan telekung atau kopiah kesukaan mereka. Secara tidak langsung, anak-anak akan lebih bersemangat untuk menunggu waktu solat agar mereka dapat memakai telekung dan kopiah tersebut.

Jika anak-anak sudah dibiasakan untuk solat semenjak kecil lagi sudah pastinya mereka akan terbiasa dengan rutin itu sehingga mereka dewasa. Pastinya usaha anda hari ini berbaloi tatkala melihat si anak tidak pernah meninggalkan solat sewaktu mereka dewasa.
Jadi sebagai ibu bapa tingkatkan usaha anda untuk laksanakan amanah Allah sebaik-baiknya.

Rabu, 30 Januari 2019

DOA UNTUK ANAK-ANAK


Solat hajat, kalau mampu satu solat khas untuk seorang anak, atau satu untuk semua ( contoh kes mak anak ramai terbangun lambat)

Panjangkan sujud. Masa terhampir dengan Allah. Semua masalah mendidik anak, adukanlah kepadaNya.

Sebut nama penuh.

Doakan kemudahan semua para gurunya sepanjang hayat sekali. Ada yang sudah berkeluarga, dipermudahkan urusannya. Ada yg sedang menulis thesis, dilancarkan penulisannya. Ada yang sedang menuntut di luar negara, dikuatkan hatinya. Diberikan hidayah dan ilmu mendidik sebanyaknya. Kita pun belum tahu siapa, Allah Maha Mengetahui. Doakan dari sekarang, sementara hayat ibu ada. Anak masuk universiti belum tentu sempat kita melihatnya.

Bukan ilmu saya, dikutip dari ramai ibu & guru hebat juga, biiznillah. Moga terus istiqamah.

#didikanakakhirzaman

TIPS MENGAJAR ANAK DI RUMAH


Umum tahu, silibus sekarang sangat tinggi. Ibu bapa pun kadangkala pening nak ajar anak di rumah. Nak memberi faham dengan aras fikiran kanak-kanak itu bahagian paling seksa.

Kita faham. Cuma bila kita terangkan anak masih tak faham. Kita dah rasa penerangan kita mudah dan senang, tapi anak masih terkebil-kebil tidak dapat hadam.

Mesti kau pernah rasa kan? Kami para guru lagi lah. Setiap hari hadapi masalah ini. Habis gaya dan cara cuba memberi faham kepada mereka. Namun, ada satu pantang besar semasa ajar anak-anak di rumah.

Jangan tolong jawab untuk dia. Jangan!

Ada ibu bapa ambil jalan mudah ajar anak mereka. Asalkan anak dia siap kerja rumah sahaja. Asalkan anak dia tak kena marah sebab kerja rumah tidak siap.

Maka acapkali juga aku semak buku latihan murid, mak tolong tulis jawapan. Cikgu boleh bezakan la tulisan kalian dengan tulisan kanak-kanak.

Aduh. Jangan sampai macam ni sekali tuan puan. Sampai tolong tulis jawapan ini dah melampau.

Yang nak belajar itu anak, bukan mak atau ayah.

Jika pun anak tidak mampu faham penerangan kita, cara paling akhir (setelah berpeluh-peluh ikhtiar bagi mereka faham tapi tak dapat juga) ialah memberi jawapan TETAPI anak yang tulis jawapan itu sendiri.

Ajar anak guna otak. Bukan asal siap. 😁

Mungkin untuk topik itu, anak kita tidak mampu faham tunjuk ajar kita, tapi biarkan anak itu sendiri menulis jawapan walau pun jawapan itu kita yang beri.

Sekurang-kurangnya, anak kita dapat kemahiran menulis walau tidak faham topik itu.

Kemahiran menulis sangat penting. Lebih banyak mereka menulis, lebih lancar penulisan mereka, makin kurang kesilapan serta makin cermat kerja mereka.

Sama juga kalau soalan Bahasa Melayu atau soalan yang memerlukan huraian. Jika anak memang tak mampu nak jawab, baca jawapan dan suruh anak yang tulis. Bukan kita yang tolong tulis.

Kat sini anak akan dapat kemahiran mendengar dan mengingat.

Boleh juga tulis jawapan kat kertas lain, dan minta anak salin semula dalam buku mereka. Kat sini anak akan dapat tajamkan lagi kemahiran membaca, menulis, mengingat dan menyalin nota.

Kan banyak kemahiran lain yang anak kita dapat walau dia tak faham soalan itu.

Jangan juga ambil mudah soalan yang melibatkan mewarna, gunting gambar dan tampalkan. Jangan tolong gunting, warna dan tampal untuk mereka.

Aku faham, kita risau anak kita luka kena gunting. Risau gam tumpah waktu mereka nak tampal. Nak suruh kerja anak nampak cantik, maka ibu bapa yang tolong warnakan.

Tapi itu kemahiran yang perlu mereka pelajari. Itu salah satu objektif dalam pembelajaran anak-anak. Kemahiran mewarna, menampal dan menggunting juga penting tuan puan.

Lagi satu, elakkan suruh kakak atau abang dia yang sekolah rendah ajar adik mereka walau pun kakak dan abang dia itu murid yang pandai. Melainkan anak-anak kita itu memang pandai membimbing dan mengajar.

Kanak-kanak ni, mereka biasanya tidak pandai membimbing dan memberi tunjuk ajar. Mereka akan ajar adik mereka berdasarkan aras pemikiran mereka.

Bila adik mereka tidak faham, mereka akan cepat rasa bosan. Jalan paling mudah, si kakak atau abang yang akan tolong adik tulis jawapan untuk adik.

Ini tidak bagus. Sudahlah anak tidak faham, tiada kemahiran menulis, membaca dan mengingat pula yang dapat mereka tajamkan.

Kita sebagai ibu bapa biasanya lebih sabar dalam memberi tunjuk ajar. Jika tak faham cara ini, kita cuba ikhtiar cara lain. Cuba rendahkan aras dan cuba guna pelbagai bahan untuk bagi mereka faham.

Sangat berbeza tunjuk ajar dari kakak atau abang mereka berbanding tunjuk ajar dari ibu bapa.

Kita mungkin penat bekerja seharian, namun luangkan masa sekejap untuk pembelajaran anak-anak kita.

Jangan lepas tangan sepenuhnya kepada guru dan pihak sekolah. Di sekolah, guru tak dapat beri perhatian kepada anak kita seorang.

Dan tunjuk ajar secara satu sama satu adalah satu proses pembelajaran yang paling berkesan.

Nak ajar anak, kena banyak bersabar dan jangan cepat rasa putus asa. Dan ingatlah, jangan lagi tulis jawapan untuk mereka.

Sekian tips untuk hari ini. Semoga perkongsian ini memberi manfaat pada ibu bapa sekalian.

#MFS
- Selalu ajar anak di rumah.

Isnin, 28 Januari 2019

Pemakanan

4 PEMAKANAN YANG BOLEH MENGGANGGU PERKEMBANGAN ANAK.


Pemakanan sangat penting untuk merangsang pembentukan diri anak agar mempunyai tubuh cergas dan otak yang cerdas. Ingat ya! Makanan sihat, berkhasiat dan seimbang memainkan peranan penting untuk memastikan perkembangan fizikal dan otak kanak-kanak.
Namun dengan kesibukan urusan kerjaya dan kekangan masa membuat papa dan mama terlupa untuk lebih prihatin tentang aspek pemakanan harian si kecil. Mari ketahui jenis-jenis makanan yang boleh menggugat usaha anda membentuk anak yang sihat dan pintar.
1. Makanan terlalu banyak gula

Pengambilan gula secara berlebihan boleh memberi kesiahatan kepada tahap kesihatan individu. Tidak kira sama ada kanak-kanak mahupun golongan dewasa.
Antara kesan paling ketara pengambilan makanan sebegini ialah peningkatkan berat badan berlebihan sehingga menyebabkan anak obes. Selain itu, gigi susu anak anda pun mudah untuk rosak dan tercabut sebelum waktunya.
Paling menakutkan ialah ia boleh merosakkan otak. Dalam kajian yang dijalankan oleh penyelidik di negara Barat, hasil kajian mendapati apabila kanak-kanak mengambil makanan yang mempunyai kandungan fruktosa yang tinggi untuk jangka masa panjang, ia boleh memberi kesan kepada kemampuan otaknya belajar dan mengingati sesuatu maklumat.
2. Makanan segera

Sememangnya telah diketahui ramai bahawa makanan segera tergolong dalam makanan yang tidak berkhasiat. Hal ini kerana kebanyakannya tidak mempunyai nilai khasiat pemakanan yang diperlukan oleh tubuh.
Lazimnya makanan segera kaya dengan kandungan bahan pengawet, perisa tiruan, kolestrol, gula dan garam berlebihan. Tentu sahaja ia boleh memudaratkan tubuh si kecil yang kerap mengambilnya.
Ingatlah bahawa kanak-kanak memerlukan nutrien yang mencukupi untuk menyokong pertumbuhan dirinya. Jika dia tidak mendapat zat secukupnya, kesan negatif boleh dilihat pada perkembangan tubuh dan otaknya juga.
3. Makanan diproses

Makanan diproses pun sama halnya. Makanan seumpama ini mempunyai banyak pengawet kerana ia bahan penting dalam memastikan makanan yang dimuatkan di dalam tin, botol, kotak dan seumpamanya boleh bertahan untuk jangka masa yang lama.
Apabila terlalu kerap dimakan, bahan tambahan di dalam makanan diproses itu akan berkumpul di dalam badan anak anda sehingga boleh meningkatkan risiko kemerosotan fungsi otak.
4. Daging diproses

Sememangnya daging adalah salah satu sumber protein yang penting dan sangat diperlukan oleh badan. Namun, ia perlu datang daripada sumber yang segar dan bukannya daging siap diproses.
Sosej, nuget, daging burger dan lain-lain diproses dengan ditambah dengan bahan-bahan pengawet. Kanak-kanak yang gemar memakannya akan mengumpulkan toksin di dalam badan. Kesan daripada itu, fungsi otak terganggu dan akhirnya mengganggu proses pembelajarannya.
Sumber : karangkraf.com

Ahad, 27 Januari 2019

Didik


Ibu Bapa, Jaga 5 Perkara Ini. Anak Anda Peniru Yang Hebat!


“Wah, pandai betul anak aku buat macam ni. Siapa yang ajar dia ya? Rasanya aku pun tak pernah ajar dia buat macam tu. “
Apabila melihat anak kecil menunjukkan perkembangan dalam suatu perkara, ianya merupakan sesuatu yang menakjubkan, bukan? Lebih-lebih lagi apabila perkara tersebut adalah perkara positif. Pasti membuatkan kita sebagai ibu bapa berasa sangat gembira.
Mungkin kita tidak pernah mengajar mereka secara langsung mengenai sesuatu perkara. Tanpa disedari, secara tidak langsung mereka belajar melalui pemerhatian terhadap ibu bapa dan persekitaran mereka.

ANAK MENIRU MELALUI PEMERHATIAN

Anak kecil mempelajari pelbagai perkara baru setiap hari. Mereka akan menjadi pemerhati dalam setiap perkara yang berlaku dalam kehidupan seharian mereka. Setiap yang dilihat dan didengari akan disimpan dalam memori. Kelak apabila sudah tiba masanya, usah terkejut apabila anak berjaya meniru perkara yang dilihat dan didengarinya itu.
Oleh yang demikian, kita perlu mempamerkan perkara yang positif sahaja dan sentiasa berhati-hati dalam setiap perkara yang dilakukan supaya anak tidak meniru sebarang perkara negatif dalam menjalani aktiviti seharian mereka.

IBU BAPA, JAGA 5 PERKARA INI

Berikut merupakan 5 perkara yang perlu sentiasa dijaga oleh ibu bapa agar kita sentiasa menjadi contoh tauladan terbaik buat anak.

1. SOLAT

Solat tiang agama. Solat di awal waktu dan jangan pernah sekali pun kita meninggalkan solat. Usah dimarahi sekiranya anak datang ‘mengganggu’ kita yang sedang solat. Benarkan mereka memerhatikan kita dan bermain di sekeliling kita tatkala kita solat. Ingatlah bahawa anak sedang belajar daripada amalan yang kita lakukan ini.
Suatu hari nanti, pasti anak meniru perbuatan solat tersebut dan akan menunjukkan minat untuk solat. Sekiranya kita sendiri tidak menjaga solat dan sering mengabaikan solat, bagaimana pula dengan anak-anak kita kelak?

2. MEMBACA AL-QURAN

Jadikan membaca Al-Quran sebagai amalan harian kita. Jika kita mampu menghadap media sosial seperti Facebook sepanjang hari, mengapa tidak kita luangkan masa membaca Al-Quran sekurang-kurangnya 5 ke 10 minit sahaja untuk setiap kali bacaan? Lebih baik lagi sekiranya kita dapat membaca Al-Quran dalam tempoh masa yang lebih lama beserta tafsirnya sekali.
Apabila anak melihat kita membaca Al-Quran setiap hari, secara tidak langsung, mereka turut belajar bahawa Al-Quran ini merupakan salah satu amalan harian yang penting. Kelak, kita pasti akan berasa sangat bersyukur apabila anak mengambil sendiri Al-Quran ini untuk dibaca walaupun pada ketika itu mereka masih belum mengenal huruf-huruf hijaiyah tersebut.

3. KATA-KATA

Setiap bait kata ibu bapa pasti didengari anak setiap hari. Anak kecil menambah kosa kata mereka melalui perkataan-perkataan yang didengarinya. Jika baik perkataan ibu bapa, maka baiklah perkataan yang diluahkan oleh anak. Jika sebaliknya, bersedialah kita untuk menghadapi anak yang juga tidak menjaga percakapan seharian mereka.
Intonasi juga memainkan peranan yang penting dalam berkata-kata. Sekiranya anak sering dipuji dan mendengar kata-kata yang lemah lembut daripada ibu bapa, sudah pasti anak ini akan turut mengikut cara sebegini dalam berkomunikasi. Sekiranya anak kerap dimarahi dan dicemuh saban hari serta mendengar perkataan yang kurang elok daripada individu di sekeliling mereka, tidak mustahil mereka akan turut mengeluarkan kata-kata sebegitu suatu hari nanti.

4. AKHLAK

Ibu bapa seharusnya menunjukkan teladan, kelakuan dan akhlak yang baik sepanjang masa. Bayangkan jika anak acap kali melihat kita bercekak pinggang, membaling atau mencampak barang-barang terutamanya ketika dalam keadaan marah, adalah tidak mustahil sekiranya anak meniru kelakuan kita ini kerana mereka mungkin menganggapnya sebagai perkara biasa.
Usah ditanya mengapa anak kita dilabel sebagai budak nakal sekiranya ibu bapa masih belum berjaya mengawal kelakuan diri sendiri. Dengan izin Allah, ibu bapa yang berakhlak mulia akan melahirkan generasi yang turut berakhlak mulia.

5. AKTIVITI SEHARIAN

Selain daripada menyelesaikan tugasan seharian di rumah, lakukan aktiviti yang bermanfaat setiap hari bersama anak. Membaca buku, melukis, mewarna, beriadah, dan bermainlah bersama anak. Melalui aktiviti-aktiviti sebegini, secara tidak langsung, kita dapat menerapkan nilai-nilai positif dalam diri anak sekaligus mereka dapat mengaplikasikan perkara yang dipelajari semasa membuat aktiviti tersebut dalam kehidupan seharian.
Sekiranya kita menonton video atau televisyen, pastikan kita menonton rancangan yang baik sahaja agar anak tidak terjebak menonton rancangan yang tidak berfaedah. Percaya atau tidak, anak akan kerap memukul atau menendang sesuatu kerana sering menonton rancangan televisyen yang menayangkan aksi-aksi sebegitu dalam jalan ceritanya.
Anak sememangnya peniru yang hebat, bukan?

ANAK AMANAH ALLAH, DIDIK SEBAIKNYA

Anak merupakan rezeki yang sangat bernilai daripada Allah. Anak adalah amanah Allah. Maka kita sebagai ibu bapa bertanggungjawab sepenuhnya untuk mencorakkan mereka dengan didikan terbaik agar mereka dapat meneruskan perjuangan menegakkan agama Islam di muka Bumi ini. Jika bukan kita yang mendidik mereka, siapa lagi?

Ajar anak meniru cara kita mengagungkan Allah, percaya kepada Rukun Iman dan beramal dengan Rukun Islam. Terapkan nilai positif dalam diri anak. Bimbing mereka ke jalan yang lurus. Sentiasa berdoa agar mereka menjadi anak soleh dan solehah yang akan mendoakan kita kelak. Semoga mereka menjadi insan berjasa yang akan mengharumkan nama keluarga, masyarakat, agama, bangsa dan negara tercinta.

credit : sirap limau