Halaman

Khamis, 31 Januari 2019

SCOLIOSIS


Beberapa hari lepas semasa Firha admit untuk pembedahan pemisahan jari, ibu sebilik dengan seorang remaja Cina. Kat kepala dia ada pakai besi. Tak tahu nak panggil apa nama besi tu. Nak bertanya segan pula. Kira ni kali ke 2 ibu dan Firha sebilik dengan pesakit yang pakai besi kat kepala. Hari ni, lalu pula perkongsian Doc Khairul Faizie tentang Scoliosis. Ni rupanya nama penyakit yang dihadapi remaja-remaja tersebut. Jom ikuti perkongsian Doc Khairul Faizie tentang Scoliosis.

================================

Kalau anak anda selalu mengadu sakit bahu / sakit belakang, terutama nya setiap kali lepas balik dari sekolah, jangan anggap ianya semata mata sebab ' beg sekolah berat'.
Buat pemeriksaan lanjut, sebab ia boleh jadi simptom awal SCOLIOSIS.



Malahan dalam practice aku di klinik pun, banyak kali diagnosed kes scoliosis based on simptom sakit belakang yang kerap dalam kanak2 / remaja, terutama lepas balik sekolah.

Scoliosis juga kerap di jumpai secara tak sengaja, bila remaja / or dewasa buat pemeriksaan X Ray dada utk tujuan medical check masuk kerja / Xray sebab batuk teruk / etc. Dalam X ray dada boleh dilihat juga keadaan tulang belakang yg membengkok.


Apa itu Scoliosis?
============
Ianya satu keadaan apabila tulang belakang ( spine ) membengkok samada ke kiri, atau ke kanan. Tulang belakang bukan sahaja boleh membengkok, malahan ia boleh berputar pada paksi nya ( twisting) .

Scoliosis boleh terjadi pada semua peringkat umur, tapi paling biasa pada umur sekitar 9, 10 tahun  hingga 15 , 16 tahun. Pada peringkat ini, tumbesaran akan cepat berlaku, utk kanak2 perempuan seawal usia 9 tahun, dan lelaki, 12 tahun. Proses pecutan tumbesaran tulang belakang yang abnormal pada usia ini lah yang menjadikan Scoliosis.

Ini lah kes kes majoriti Scoliosis, sekitar 80% kes, dipanggil Adolescence Idiopathic Scoliosis ( AIS).
AIS kalau tak di rawat / follow up , boleh menyebabkan tulang belakang makin bengkok...kerana proses AIS ini selalunya berlangsung utk tempoh 2 - 3 tahun.

Faktor Keturunan
=============
Scoliosis ada hubung kait faktor keturunan. Jika ada ahli keluarga terdekat yg ada keadaan scoliosis ni, maka anda perlu ambil berat tentang tulang belakang anda / anak2 anda.

Jantina
=======
Majoriti kes scoliosis melibatkan remaja perempuan.

Simptom?
=========
Kerap sakit belakang / sekitar bahu ke bawah.
Baju boleh jadi tak muat sebelah badan.
Kadangkala, tiada simptom (peringkat awal).

Kalau scoliosis teruk, ia boleh beri kesan pada pernafasan ( dimana otot2 paru2 melekat pada tulang rusuk).



Tanda ( Sign ) ?
===========
- Nampak tulang  belakang senget ( bila bukak baju, lihat belakang)
- Bahu senget sebelah
- Pinggul senget sebelah
- Bila berdiri, pesakit kerap senget kan sebelah badan ( cuba nak balance)
- Kaki panjang sebelah ---  postur jalan tak betul ( sebab tulang pinggung senget)

Screening for AIS:
==============
 Sebab peringkat awal AIS tak de simptom, maka seeloknya buat screening proses. Mudah ja.
 Boleh buat sendiri di rumah.
Buat test yg dipanggil Adam's Forward Bend Test  (lihat gambar).


Suruh anak buat postur macam rukuk dalam solat, Lihat dari belakang / atau depan...kalau ada scoliosis / AIS, maka kita boleh perasan ada bonggol tulang rusuk ( rib hump).

Kalau Adam's Forward Test positif, bawak anak jumpa doktor..biar doktor sah kan..dan mungkin perlu x ray.

Rawatan
=========
Bergantung kepada berapa teruk scoliosis, rawatan nya terdiri dari fisioterapi , hingga lah ke pembedahan tulang belakang.

Pemakaian brace juga kadangkala perlu utk elak tulang makin membengkok dalam fasa 2-3 tahun pecutan pembesaran tu.

Scoliosis yang melibatkan baby & kanak2 kecil selalunya tak perlu rawatan, sebab over time ia akan pulih sendiri bila mereka membesar.

Sumber : Doctor Khairul Faizie

Tiada ulasan:

Catat Ulasan